Hur lång tid tar det för SEO att fungera?

eokmotoroptimering är en långsiktig affär och fungerar vanligtvis inte över natten. Det tar ofta lite tid innan de genomförda åtgärderna träder i kraft. Det finns ingen garanti för att de önskade resultaten uppnås.
Naturligtvis finns det också åtgärder som visar deras effekter efter några dagar eller några veckor. Ibland tar det dock flera månader eller sex månader innan den första framgången uppnås.

Betydelsen av Google

När vi pratar om sökmotorer menar vi vanligtvis Google i Sverige. Detta beror på den amerikanska koncernens marknadsstyrka – i Sverige med en marknadsandel på över 90% är detta ännu mer överväldigande än till exempel i USA med en andel på ”bara” 88%. Majoriteten av potentiella webbplatsbesökare använder därför främst Google.

I andra delar av världen, som Kina och Ryssland, har andra sökmotorer marknadsmakt. I Sverige, resten av Europa och USA gäller dock följande: Om en webbplats är optimerad för Google och rankas bra kan en stor del av den organiska trafiken utnyttjas. Dessutom är sannolikheten stor att den också är väl positionerad i andra sökmotorer representerade i Sverige som bing eller DuckDuckGo, eftersom dessa sökmotorer fungerar på samma sätt och i vissa fall också använder samma index som Google. Du kan ta reda på hur de enskilda sökmotorerna är sammankopplade i vår artikel om sökmotorn.

Hur fungerar Googles sökning?

För att förstå SEO måste man veta hur sökmotorn ser och betygsätter webbsidor. För att senare kunna visa de mest relevanta sidorna i sökresultaten måste Google först känna till erbjudandet. För detta ändamål söker (genomsöker) Googles så kallade Googlebot (även kallad sökrobot eller spindel) ständigt nätverket, tittar på befintliga webbplatser och letar efter ny information. Sökroboten arbetar huvudsakligen längs länkarna för att fånga tidigare okända sidor.
På en webbplats skannar Googlebot innehållet längs HTML-elementen som titeln eller H-rubrikerna och definierar därmed ämnet och innehållet på respektive undersida. Google betygsätter och kategoriserar redan sidorna efter deras kvalitet för att kunna bestämma de söktermer som denna sida ska visas senare för. Eftersom Google är en sökmotor för text orienterar den sig främst på webbplatsens textinnehåll.

I indexet samlar Google in alla dessa webbplatser. Om en användare anger en sökterm på Google visas de webbplatser som klassificerats som relevanta i sökresultaten. Dessa sökresultatsidor kallas sökmotors resultatsidor.

Visste du?
Visste du att det går att marknadsföra dig via Youtube. Det går till och med att sökoptimera på Youtube. Marknadsföring via Youtube är inte så komplicerat men vi tar det ändå i en framtida artikel.