Marknadsundersökning i skolan

Häromdagen kom min dotter hem och var mer uppspelt än jag någonsin sett henne tidigare. Hon hade nämligen något roligt att berätta. De skulle göra sin första marknadsundersökning i skolan. Det fick jag reda på eftersom hon sa följande:

  • ”Vi ska göra en marknadsundersökning!!”

Det rådde inga tvivel om vad som skulle ske. Detta var förstås oerhört glädjande, inte bara för henne utan även för mig. Varför då? Jo, därför att jag tillägnar 8 timmar av mina veckodagar åt just marknadsundersökningar. Faktum är att läraren hade fått inspiration efter att jag kommit till klassen och talat om vad jag gjorde. Hon hade känt att det nog fanns något roligt att göra av det. Ett mycket bra val att introducera marknadsundersökningar för barn tidigt, tycker jag. Sådant hjälper en att förstå att människor är olika. Det hjälper en också att förstå hur demokrati fungerar och vad det innebär att en majoritet är av en åsikt. Bra, läraren! Bra, skolan!

Så, jag frågade vad deras marknadsundersökning skulle gå ut på. De hade börjat spåna, hon och hennes två kamrater. De hade dock inte beslutat sig för något att göra marknadsundersökning om än. En avgränsning hade dock gjorts. Det var att det skulle handla om godis på något vis. Godis, och möjligen chips och glass. Saker som var goda att äta men som inte var mat. Det skulle marknadsundersökningen handla om.

Hon undrade naturligtvis om jag hade något förslag på hur de skulle tänka kring marknadsundersökningen. Eller, om jag ska vara ärlig så frågade hon om jag ville vara med och göra den. Det kunde jag såklart inte göra. 1) Det vore omoraliskt att inte låta dem göra uppgiften själva. 2) Det var en väldigt intressant fotbollsmatch på teven som jag inte ville missa. Jag gav dock ett tips inför marknadsundersökningen.

Givet att de ville undersöka sina klasskompisars smak för godsaker kunde de göra följande. Lista 4-5 olika saker som de anser vara sötsaker. De kunde sedan fråga en och en, oberoende av varandra, om vad de tyckte mest om. Förslagsvis skulle en sådan marknadsundersökning innehålla: Godis, glass, chips, popcorn och kakor. Eller ja, det skulle också kunna vara en marknadsundersökning som handlar om olika typer av godis. Lakrits, choklad, gelé, surt – ja, jag vet inte vad det finns för olika.

Så tänker jag. Vad tänker ni läsare om det? Jag tar gärna era åsikter och lovar att förmedla dem vidare till utföraren av marknadsundersökningen!